Konin 26.11.2025, g. 18:00
od 11.00 pln
Pięć różnorodnych opowieści z Belgii, Holandii, Finlandii, Francji oraz Polski. Zobaczymy historie bohaterów w różnych sytuacjach – od desperacko samotnej kobiety szukającej miłości, przez haft kobiecych rąk ujawniający splot traumatycznych wspomnień, po codzienne, pełne napięcia chwile w supermarkecie. Zajrzymy na stoisko rybne po zamknięciu supermarketu, gdzie dojmujące oczekiwanie stanie się okazją do refleksji i krótkiej piosenki. Obserwować będziemy także rozwijającą się, zakazaną relację między dwiema kobietami, która wzbudzi zazdrość otoczenia. Dowiemy się, jak to jest być w związku z robotem i jak to może wpłynąć na… prowadzenie cukierni. Program ten balansuje między powagą a lekkością, między dramatem a humorem, pokazując zarówno głębokie emocje, jak i codzienne absurdalne sytuacje.
Miłość po grób / reż. Ingrid Heiderscheidt / fabularny / Belgia / 2024 / 27’
Festiwal: Brussels Short Film Festival
Claudine szuka miłości. W wieku 45 lat wciąż pozostaje desperacko samotna, prowadzi uroczystości w krematorium jako mistrz ceremonii pogrzebowej i występuje jako mażoretka w zespole Pekettes.
Między delikatnością a przemocą / reż. Şirin Bahar Demirel / dokument eksperymentalny / Turcja, Holandia / 2023 / 15’
Festiwal: Go Short
Czy w pociągnięciach pędzla malarza można dostrzec przemoc jego rąk? Czy haft krzyżykowy może być alfabetem? „Między delikatnością a przemocą” wyobraża sobie wydobywanie traumatycznych wspomnień, które nie znalazły miejsca w albumach rodzinnych.
Antologia rzeki ryb / reż. Veera Lamminpää / animacja / Finlandia / 2024 / 10’
Festiwal: Tampere Film Festival
Supermarket zbliża się do zamknięcia, a ostatni klienci ustawiają się w kolejce do stoiska rybnego. To dojmujące czekanie staje się okazją do egzystencjalnych refleksji i krótkiej piosenki.
Dwoje ludzi wymieniających ślinę / reż. Natalie Musteata, Alexandre Singh / fabuła / Francja, USA / 2024 / 36’
Festiwal: Clermont-Ferrand International Short Film Festival
Angine, nieszczęśliwa kobieta, kompulsywnie robi zakupy w domu towarowym. Tam fascynuje ją szczera i naiwna ekspedientka. Mimo zakazu całowania kobiety zbliżają się do siebie, wzbudzając podejrzenia zazdrosnej koleżanki.
My secret cyberlove / reż. Bartosz Stankiewicz / fabuła / Polska / 2024 / 30’
Festiwal: Short Weaves Festival
Robert jest w związku z seks robotem i wrz z matką prowadzi cukiernię. Kiedy piekarnik do ciasta się psuje, jego toksyczny ojciec wraca, aby go naprawić. Obecność ojca wystawia na próbę miłość Roberta do robota.
Czas: 118’
Miłość po grób / reż. Ingrid Heiderscheidt / fabularny / Belgia / 2024 / 27’
Festiwal: Brussels Short Film Festival
Claudine szuka miłości. W wieku 45 lat wciąż pozostaje desperacko samotna, prowadzi uroczystości w krematorium jako mistrz ceremonii pogrzebowej i występuje jako mażoretka w zespole Pekettes.
Między delikatnością a przemocą / reż. Şirin Bahar Demirel / dokument eksperymentalny / Turcja, Holandia / 2023 / 15’
Festiwal: Go Short
Czy w pociągnięciach pędzla malarza można dostrzec przemoc jego rąk? Czy haft krzyżykowy może być alfabetem? „Między delikatnością a przemocą” wyobraża sobie wydobywanie traumatycznych wspomnień, które nie znalazły miejsca w albumach rodzinnych.
Antologia rzeki ryb / reż. Veera Lamminpää / animacja / Finlandia / 2024 / 10’
Festiwal: Tampere Film Festival
Supermarket zbliża się do zamknięcia, a ostatni klienci ustawiają się w kolejce do stoiska rybnego. To dojmujące czekanie staje się okazją do egzystencjalnych refleksji i krótkiej piosenki.
Dwoje ludzi wymieniających ślinę / reż. Natalie Musteata, Alexandre Singh / fabuła / Francja, USA / 2024 / 36’
Festiwal: Clermont-Ferrand International Short Film Festival
Angine, nieszczęśliwa kobieta, kompulsywnie robi zakupy w domu towarowym. Tam fascynuje ją szczera i naiwna ekspedientka. Mimo zakazu całowania kobiety zbliżają się do siebie, wzbudzając podejrzenia zazdrosnej koleżanki.
My secret cyberlove / reż. Bartosz Stankiewicz / fabuła / Polska / 2024 / 30’
Festiwal: Short Weaves Festival
Robert jest w związku z seks robotem i wrz z matką prowadzi cukiernię. Kiedy piekarnik do ciasta się psuje, jego toksyczny ojciec wraca, aby go naprawić. Obecność ojca wystawia na próbę miłość Roberta do robota.
Czas: 118’
Konin 26.11.2025, g. 20:30
od 20.00 pln
FILM
Diego Velázquez – mistrz pełnego przepychu baroku, który na obrazach nie bał się pustki, osobisty malarz króla, który portretował lud, artysta zajmujący wysokie stanowiska w królewskiej administracji, autor jednych z najbardziej zagadkowych dzieł w historii sztuki. A przede wszystkim prekursor nowoczesnego malarstwa. Jego dzieła budziły zachwyt Édouarda Maneta, Pabla Picassa, Francisa Bacona czy Salvadora Dalego. Ten ostatni z autoportretów idola pożyczył nawet charakterystyczne wąsy, które stały się jego znakiem rozpoznawczym. „Velázquez i jego tajemnica” dowodzi wpływu, jaki Velázquez wywarł na wiele pokoleń twórców, przybliża pełną ukrytych znaczeń twórczość Hiszpana, próbuje zbliżyć się do tajemnicy jego geniuszu.
Prace tego najważniejszego – obok Caravaggia i Goi – europejskiego malarza znajdują się w najwspanialszych światowych kolekcjach. Wraz z twórcami filmu „Velázquez i jego tajemnica” przemierzamy więc sale Musée d'Orsay, Prado, Metropolitan Museum of Art, a kuratorzy, artyści, konserwatorzy, historycy objaśniają fenomen artysty. W centrum tej opowieści znajdują się słynne „Panny dworskie", obraz, który zachwyca niezwykłą perspektywą, kunsztowną kompozycją, fenomenalną techniką i po dziś dzień wymyka się interpretacjom. Wielu wciąż poszukuje tego, co zobaczył Velázquez – tak o zagadkowym arcydziele mówią twórcy filmu.
Ale „Velázquez i jego tajemnica” to nie tylko dzieła i eksperci, ale także wydobyte z telewizyjnych archiwów unikatowe, zaskakujące nagrania, w których o namiętności do Velázqueza opowiadają m.in. Dali, Bacon czy filozof Michel Foucault. Jednym z bohaterów dokumentu jest także Julian Schnabel. I dla każdego z nich Hiszpan pozostawał artystą na wskroś współczesnym.
Prace tego najważniejszego – obok Caravaggia i Goi – europejskiego malarza znajdują się w najwspanialszych światowych kolekcjach. Wraz z twórcami filmu „Velázquez i jego tajemnica” przemierzamy więc sale Musée d'Orsay, Prado, Metropolitan Museum of Art, a kuratorzy, artyści, konserwatorzy, historycy objaśniają fenomen artysty. W centrum tej opowieści znajdują się słynne „Panny dworskie", obraz, który zachwyca niezwykłą perspektywą, kunsztowną kompozycją, fenomenalną techniką i po dziś dzień wymyka się interpretacjom. Wielu wciąż poszukuje tego, co zobaczył Velázquez – tak o zagadkowym arcydziele mówią twórcy filmu.
Ale „Velázquez i jego tajemnica” to nie tylko dzieła i eksperci, ale także wydobyte z telewizyjnych archiwów unikatowe, zaskakujące nagrania, w których o namiętności do Velázqueza opowiadają m.in. Dali, Bacon czy filozof Michel Foucault. Jednym z bohaterów dokumentu jest także Julian Schnabel. I dla każdego z nich Hiszpan pozostawał artystą na wskroś współczesnym.
